Nu är de här. De omtalade uppföljarna till Min kamp.

22 Nov

Som enda bibliotek i landet har vi fått en förhandsleverans av de fem uppföljande delarna i den  kritikerhyllade romansviten Min kamp.

I likhet med svitens första del kan nedanstående titlar beskrivas som ”autofiktiva”, med vilket menas att de är en blandning av självbiografi och ren fiktion. Ett spännande grepp som med största sannolikhet kommer att ge upphov till fortsatt uppretat tonläge bland de cirka trettiofem-fyrtio personer som deltar i debatterna på landets kultursidor. Här är de alltså:

DEL II. MIN SVAMP. Ur baksidestexten: ”Min svamp är en hudlös uppgörelse med en svårbehandlad kroppsåkomma, hemmahörande i de gudsförgätna trakterna kring författarens fotsulor. Starka bilder (i fyrfärg). Hudkänsliga läsare varnas.”

DEL III. TVEKAMP. Ur baksidestexten: ”Författaren Balroge Midgård skildrar ett autentiskt parallellt universum där ett vagt igenkännbart Norge plågas av autentiska krig mellan alver, trollkarlar och ränksmidande längdskidåkare. Läsfest för dig som uppskattar norsk öl och feodala värden. ”

DEL IV: BOOT CAMP. Ur baksidestexten: Krigsveteranen/Fältbiologen Mangrove Knausgårds smärtsamt sega redogörelse för livet som soldat i den skoningslösa träskmarken. Rik på artskildringar, sex och våldsnostalgi.

DEL V. MIN RAMP. Ur baksidestexten:Fett nice. Här är skateboardromanen alla 40-årskrisande innerstadsreklamare väntat minst fem pappalediga veckor på. Med ”namedropping” som litterärt grepp skapas en spännande brytning mellan finprosa och fulbloggning. Komplett med soundtrack och ”trickskola” med Per Holknekt.”

DEL VI. MIN KAMP. Ur baksidestexten: ”Inga kommentarer”.

 

Varmt välkommen att låna. Först till kvarn, som det brukar heta.

2 svar to “Nu är de här. De omtalade uppföljarna till Min kamp.”

  1. blisk november 23, 2010 den 8:51 f m #

    Mycket att se fram emot. Hoppas även ni får in KARL ROVE BUSHLORD – MIN PAMP.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Att bildgoogla Karl Ove Knausgård « Årets kulturblogg - januari 6, 2011

    […] Inte när jag bildgooglade honom i morse heller. Men sen någon timme tillbaka ligger det där: omslaget till ”Min kamp” av Karl Ove […]

Kommentera

