1984: Lars Nylin besöker Kulturhuset. Får spik i huvudet.

23 Nov

 

Lars Nylin fick en spik i huvudet. I dag är han chefredaktör för Musikindustrin.

Einstürzende framkallar rädsla hos publiken. Luften är tjock av fara. En flaska krossas så glaset yr ut över publiken. En skruv kommer farande. Någon blöder. Mufti Einheit går längs scenkanten och stirrar på oss med hat, HAT, i blicken.

Så skriver Per Wirtén i tidningen Schlager. Året är 1984 och tyska industrirockarna Einstürzende Neubauten besöker Kulturhuset.

Någon blöder?

Den blödande mannen – ska det visa sig – var Lars Nylin, i dag chefredaktör för Musikindustrin.

– Jag gick dit av nyfikenhet och konserten överskuggas förstås av den där händelsen. Einstürzende hade en kille, jag har glömt hans namn, som gick omkring och gjorde ljud, slog på hyvelbänkar, borrade och hade sig. En skruv, eller om det var en spik, gick plötsligt av och flög som en projektil genom Hörsalen och träffade mig under hakan, nära halsen. Det rann rejält med blod, men jag var svartklädd och märkte inget förrän folk sa åt mig att jag blödde.

– Senare på kvällen var Einstürzende på rockklubben Ritz, ett ställe som jag typ bodde på. Jag var chockad och arg och konfronterade bandet. De bemötte mig med en genomtänkt retorik om att deras musik var fysisk och att såna här saker kunde inträffa.

– I dag, 25 år senare, kan jag inse att jag borde ha tagit det hela som en konstnärlig pryl, men där och då var jag mest arg. Några år senare blev Einstürzende mitt favoritband och jag är förstås glad över att jag gick på konserten. Det är inte ofta en konsert blir en fysisk provokation och att man blir rädd av musik. Det är ack så sällan man har varit med om det senare.

/Leo

Ett svar to “1984: Lars Nylin besöker Kulturhuset. Får spik i huvudet.”

  1. aretskulturblogg november 23, 2010 den 4:54 e m #

    Älska kulturhuskuriosa!
    /Jenny

Kommentera

