HEAD EXPLODES

2 Dec

Läsare, det smärtar mitt intellekt, men jag  behöver er hjälp. Sitter och köper in kilovis med poesi, och dyker plötsligt på titeln Notes for soloists av poeten och konstnären Cia Rinne (OEI Editör). Den verkar fin och intressant. Tror jag. Problemet är att jag inte förstår vad den handlar om. Jag läser beskrivningen gång på gång, jag ljudar den högt för mig själv, jag tillkallar Pernilla Glaser och tillsammans går vi igenom texten ord för ord. Inget hjälper och jag är sekunder från att falla i gråt. Jag tänker att jag aldrig kommer att få Horace Engdahl att älska mig som kvinna och jämlike. Och som en sista utväg, en sista tragisk gest, ber jag er nu att långsamt och pedagogiskt  förklara för mig vad fan som menas med denna harang:

”notes for soloists är en ny bok av poeten och konstnären Cia Rinne. Boken är en fortsättning på Rinnes translingvistiska verbivocovisuella zaroumprojekt som inleddes med boken zaroum 2001. Med rötter i den kontinentala konkreta och visuella skrivmaskinspoesin och den avantgardistiska bokkonsten utforskar Rinne på ett lekfullt, taktilt och egensinnigt sätt ordens sonora och visuella partikelkonstellationer i det fysiska rum som boksidan erbjuder. I mikroskopiska undersökningar av idiom och klichéer, filosofiska reflexioner och ordlekar skapas genom minimala språkliga och typografiska ingrepp och förskjutningar sällsamma mutationer i en miljö där språk som engelska, franska, tyska, spanska, italienska i algoritmiska processer ständigt korsas, vävs samman, krockar och transmuterar. Det är omöjligt att säga vilket språk boken är skriven på, om det möjligen är zaum – de ryska futuristernas transrationella språk – eller kanske Rinnes eget zaroum.”

Tack på förhand.

/Jenny

2 svar to “HEAD EXPLODES”

  1. Tina Karnéus december 2, 2010 den 2:10 e m #

    Låter kort sagt som en ”wannabe poet” som skriver på gammal hederlig reseskrivmaskin. Förmodligen på ett hörncafé i Paris eller kanske till och med på anrika Shakespeare och Company där vedebörande drömmer sig tillbaka till ett mellankrigseuropa à la 1900-tal…. surrealism, dadaism, futurism…Typ…

  2. Henrik (TioTretton) december 2, 2010 den 2:35 e m #

    http://tinyurl.com/2a4xg7c

Kommentera

