Knausgård längtar till Argentina.

7 Dec
Knausgård längtar till Argentina

Ibland längtar Knausgård till Argentina.

Det var en stor och jättekvinnlig publik på Rival igår. Karl Ove Knausgård var där. På frågan om varför ”Min kamp” egentligen heter ”Min kamp” svarade Knausgård att romanen från början hette ”Argentina” (eftersom den handlar om längtan), men då ingen riktigt fattade vad han menade bytte han titel till ”Min kamp”.
När romanen släpps i Tyskland kommer den dock inte att heta ”Mein Kampf” utan någonting helt annat som har med döden att göra.
Knausgård berättade också att han är mitt uppe i arbetet med den sjätte och avslutande delen. Han har sista sidan klar. 

Jag är övertygad om att den avslutande meningen i hela romansviten kommer att vara samma som inleder den: För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan.

/Leo

 

 

 

Kommentera

