Buffel och båg på KB

12 Jan

Gustaf Skarsgård som KB-mannen.

En gång – jag höll på med min uppsats – satt jag i läsesalen på Kungliga Biblioteket då en berömd författare slog sig ner ett par stolar ifrån mig. Han lade en mängd skrynkliga lappar på skrivbordet framför sig. Anteckningarna på lapparna kopierade han för hand över i ett häfte. Jag noterade den mycket fina handstilen. Efter en stund knölade han ihop lapparna till en boll som han slängde i papperskorgen. Sedan gick han.

Lapparna! Jag måste bara lägga beslag på dem. Det var mycket folk i läsesalen och det skulle förstås se märkligt ut att rota i papperskorgen på det där viset. Med jämna mellanrum gjorde jag ändå små utfall mot papperskorgen, men fick alltid vända då det var någon som såg mig.  

Jag gick hem.

Lät lapparna ligga.

Jag ångrade mig.

Nästa dag hängde jag på låset till KB. När vakten öppnade rusade jag in, tog en lov förbi papperskorgen, men den var tom. Så här i efterhand skulle jag tippa att anteckningarna på lapparna var embryot till ”Ett annat liv” – det skulle passa tidsmässigt. Så här i efterhand är jag också glad över att jag inte fick tag i de där lapparna – även papperskorgar på bibliotek ska vara fredade zoner.

Jag tänker på KB-mannen. Han skulle ha kommit på ett sätt att vittja den där papperskorgen. Ikväll startar serien ”Bibliotekstjuven” i SVT och om den bara är hälften så bra som Jesper Huors fantastiska P1-dokumentär ”Bibliotekarien” från 2009 är den värd att titta på. Riktig bibliotekarieonani där en mening som ”han stryker med fingertopparna över bokomslaget, jag vill minnas att det var ett helfranskt band” låter helt naturlig.

Vilken sanslöst bra dokumentär. Vilken sanslöst vrickad historia.

/Leo

Kommentera

