Inget Noice utan Wikipedia

15 Jan

När släppte popbandet Noice sin första skiva och när dog bandets sångare Hasse Carlsson? Jag har försatt mig i ett sammanhang där det är av yttersta vikt att jag kan svara på de frågorna. Eftersom jag har upplevt bandets storhetstid under 1980-talet är jag övertygad om att jag kan finna informationen i Bonniers rocklexikon (1993) som är den ”största faktasamling av svenska och utländska rocknamn som någonsin utkommit på svenska”. Jag blir djupt besviken. Nomads finns men inte Noice. När jag senare samma dag passerar en bokhandel går jag in och slår på ”Noice” i en senare utgåva av Bonniers rocklexikon. Inget Noice där heller. Väl hemma tar jag tar sikte på min dator, men i Nationalencyklopedin på nätet är det också tomt: ”Kan du ha menat noise? Noyce, Robert?”

Nej! Jag kan inte ha menat noise eller Noyce Robert!

Har jag stavat fel? Kan man söka på något annat sätt? Jag drar fram lådan under sängen och bläddrar fram en gammal vinylskiva. Nej, det står ”Noice” på omslaget. Återstår att googla: den andra träffen länkar till en artikel om bandet på Wikipedia.

En varningsklocka ringer: det är mycket viktigt att jag får korrekt information och kan jag verkligen lita på Wikipedia? Och om jag inte kan lita på Wikipedia, hur ska jag då bära mig åt för att få fram korrekt information? Gå till Kungliga biblioteket och bläddra i gamla tidningar? Leta upp Hasse Carlssons grav och anteckna vad som står på gravstenen? Hinner inte. Det är bråttom. Jag väljer att lita på Wikipedia och skriver alltså: ”Hasse Carlsson, sång och gitarr, född 19 februari 1965, död  4 september 2002″. Vidare kan jag läsa att bandet debuterade med Tonårsdrömmar 1979.

Tack för det Wikipedia – 10 år idag.

/Leo

2 svar to “Inget Noice utan Wikipedia”

  1. Molly april 26, 2011 den 3:06 e m #

    Wikipedia är bra och går oftast att lita på. Blir dock grymt besviken när jag hör att det knappt går att hitta information om Noice. Dom var ju ett stort band…

    • aretskulturblogg maj 17, 2011 den 3:43 e m #

      Ja, det är som om Noice är raderade ur den svenska rockhistorien. För jävligt.

Kommentera

