Lite som Sonja Åkesson

21 Jan

Man möter en röst, kanske i telefon, och man förstår intuitivt vad samtalet kommer att röra sig om. Det händer ofta tycker jag. En människas själ sitter i rösten. Jag får det åter bekräftat när jag hittar skivan ”Bakhålls litterära stämmor”. När Sonja Åkesson läser sin diskbänksrealistiska dikt ”Självbiografi” till komp av Jan Allans kvartett låter hon som värsta polaren. Ungefär 3.47 in i inspelningen säger Åkesson sakligt ”jag har läst Catcher in the Rye med hjälp av ett kasserat lexikon och lagt märke till den sorgliga likheten mellan en skolpojke i New York och en hemmafru i Stockholm”. När jag står där med en blinkande diskmaskin (den ska fyllas på  med någon sorts spolglans), en bränd blodpudding och två barn som skriker omkring på golvet slås jag av likheten mellan en hemmafru i 1960-talets Stockholm och mig själv.

Tidningen City har nominerat hyllningsskivan ”Sonja Åkesson tolkad av…” till fjolårets bästa skiva och på måndag ställer sig artisterna bakom skivan på Södra teaterns scen och ger en Sonja Åkesson-konsert. Där skulle man vilja vara.

Men det är förstås kört. Jag kommer att sitta hemma. Förmodligen fyller jag på spolglans. Eller något sådant. Precis som jag inbillar mig att Sonja Åkesson skulle ha gjort. Fast hon hade väl ingen diskmaskin.

Och – just det – missa inte inspelningen av ”Självbiografi” på Bakhålls litterära stämmor. Vi har den i biblioteket.  

Avslutningsvis i denna Åkesson-frossa: kolla in min  kollega Kent som läser ”Vara vit mans slav”.

/Leo

4 svar to “Lite som Sonja Åkesson”

  1. Maria Ulander januari 25, 2011 den 1:40 e m #

    Konserten på Södran var helt fantastisk. Oj!

  2. Leo januari 25, 2011 den 4:35 e m #

    Aj, det gör ont! Det en låntagare här för två minuter sedan som berättade att hon också var där. Och att det var fantastiskt. Aj!

  3. mary eng januari 25, 2011 den 5:00 e m #

    here link:
    http://braingarbagedystopie.blogspot.com/2011/01/anna-von-hausswolff.html

    indeed fantastic

  4. Leo januari 26, 2011 den 10:34 f m #

    Ajajaj! som Sonja skrev.

Kommentera

