Strindberg dålig för priset på bostadsrätten.

31 Jan

Strindberg ställer till det för mäklaren.

Det hade blivit för trångt och vi var tvungna att flytta – sälja ettan. Mäklaren gick omkring, tittade då och då mot min Strindbergbok – en katalog från en utställning i Kulturhuset 1981 – som stod på en hylla. Sedan sa han: inför visningen är det bra att plocka bort sådant som kan uppröra spekulanterna.

Han tittade menande på Strindberg.

I köket berömde han tapeterna, men när han öppnade kylskåpet sa han: det finns ju väldigt många som är vegetarianer nu för tiden så det är bra att plocka bort köttet inför visningen, ja, det kan leda till att folk går härifrån med en olustig känsla.

WTF!?

Åh gud vad jag önskade att det fanns tillgängliga hyreskontrakt så att man slapp spela spelet.

Jag ska definitivt inte missa vårt program ”Rör inte min lya” på torsdag där kulturgeografen Sara Westin, aktuell med avhandlingen Planerat, alltför planerat, och Kent Werne, författare till boken Du sköna nya hem, diskuterar varför bostadsmarknaden i Sthlm är så hopplös.

/Leo

6 svar to “Strindberg dålig för priset på bostadsrätten.”

  1. Pontus januari 31, 2011 den 1:58 e m #

    Strindberg fortsätter att uppröra. Gamla fejder lever gärna kvar. Mäklaren kanske var mer av en Heidenstamkille…?

  2. Leo januari 31, 2011 den 2:37 e m #

    Förmodligen. Kanske jag rent av hade gjort ett klipp om jag hade skyltat med Heidenstam.

  3. Tina Karnéus februari 1, 2011 den 5:09 e m #

    Heeelt sanslöst. Plötsligt förstår man varför årets Strindberg jubileum knappt fick några pengar.
    Hälsningar tacksam hyresrättsinnehavare och dito kollega.

  4. Jan Alin februari 4, 2011 den 2:30 e m #

    Snyggt foto på ung Leo bredvid! 😉 Femman?

  5. Sara Westin februari 5, 2011 den 10:27 e m #

    Detta var lika komiskt som upprörande!

  6. Leo februari 8, 2011 den 8:47 f m #

    En annan sanslös mäklarhistoria: hade fått låna en trumpet av en polares farsa, tutade (oerhört falskt) på en c-durskala. En mäklare – som hade visning på lägenheten ovanför – knackade på och undrade om jag kunde sluta. Det kunde jag förstås. Efter en stund kom han ner igen och undrade om jag kunde ta fram trumpeten eftersom ”spekulanterna kunde uppfatta det som lite coolt om det fanns musiker i huset”. Jag tog förstås inte fram trumpeten igen.
    Är det bara jag som har konstiga mäklarhistorier?

Kommentera

